METODE

Visualisering

Eleverne skaber mentale eller fysiske billeder af idéer, scenarier eller koncepter for at gøre dem mere konkrete og håndgribelige.

Metoden hjælper eleverne med at tydeliggøre deres tanker, kommunikere idéer visuelt og opdage nye perspektiver gennem kreative udtryk.

1

Forklar eleverne, at visualisering handler om at omsætte tanker, idéer eller følelser til konkrete billeder eller grafiske udtryk, enten digitalt eller fysisk.

2

Vælg et specifikt tema eller en idé, eleverne skal arbejde med, fx et fremtidsscenarie eller en løsning på en udfordring.

3

Eleverne finder på hvilke elementer eller idéer, der skal indgå i visualiseringen. De kan lave lister eller tankekort.

4

Eleverne tegner, maler, laver collager eller anvender digitale værktøjer til at omsætte deres tanker til visuelle udtryk. Det kan fx være en infografik, et mindmap eller et moodboard.

Didaktiske fif:

  • Start evt. med en kort inspirationsøvelse, fx visuelle eksempler eller videoer, der viser, hvordan visualisering kan tage mange former.
  • Brug evt. metoden Silent brainstorm til, at eleverne får deres egne idéer, før de hører andres.
  • Giv evt. tid til feedback med metoden To stjerner og et ønske til læreren eller andre elever. Eleverne kan justere eller udbygge deres visualiseringer baseret på denne feedback.
  • Eksperimentér evt. med forskellige værktøjer, fx digitale apps (Canva, Miro) eller mere traditionelle materialer (farveblyanter, papir).
  • Eleverne kan vise deres visualiseringer til klassen / gruppen og forklare, hvad de har visualiseret, og hvorfor de har valgt netop dette udtryk.
  • Hvis tiden tillader det, kan eleverne skabe en fælles visualisering som en gruppeøvelse med metoden Sammenvævning
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Skab en rejseprofil.
Tags: Visualisere, finde på
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Papir
  • Farveblyanter/tuscher
  • Tablets
  • Evt. digitale tegneprogrammer