METODE

Idéstafet

Eleverne vælger hver en idé, som de skriver ned og sender videre for, at de andre elever kan bygge videre på den.

Metoden er god til at støtte eleverne i at engagere sig i hinandens idéer og samarbejde om at videreudvikle dem.

1

Eleverne vælger individuelt en idé. Det kan være den idé, som de tror mest på, eller den idé, de føler mest for. 

2

De beskriver kort deres idé øverst på et stykke papir.

3

Eleverne sender papiret videre til den næste i gruppen, der bygger videre på idéen ved at skrive nye idéer, tanker og spørgsmål på papiret. 

4

Efter kort tid (fx 1 minut) sender eleverne papirerne videre til den næste elev, der fortsætter med at videreudvikle idéen. 

5

Papiret roterer indtil papiret er fyldt ud, til tiden er gået eller til idéerne er kommet tilbage til den elev, der havde den oprindelige idé.

6

Eleverne læser individuelt de andre elevers idéer og forslag til videreudvikling af deres oprindelige idé. 

Didaktiske fif:

  • Metoden kan også bruges med makkerpar og grupper, hvor de i fællesskab vælger en af deres idéer, som de cirkulerer videre, og i fællesskab kommer med idéer til de andre gruppers idéer. 
  • Anvend evt. metoden Brainstorming eller en af de andre brainstorming metoder til, at eleverne inden får mange idéer at vælge mellem inden idéstafetten igangsættes.
  • I forlængelse af idesfatetten, kan eleverne individuelt i deres gruppe besleutte sig for, hvilke inpouts de vil arbejde videre med, og hvilke de vil lade fare.
Tags: Finde på, videreudvikle
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • A4 eller A3 papir
  • Skriveredskaber