METODE

Naturinspiration (biomik)

Eleverne inspireres af naturen ved at kigge på, hvordan dyr, planter og økosystemer fungerer og har indrettet sig.

Metoden understøtter eleverne i at anvende principper og funktioner fra naturen som inspiration til udvikling af deres egne løsninger.

1

Forklar eleverne, hvad biomik (biomimetik) er: Idéen om at lære fra og efterligne naturen, når man designer og skaber innovation. Giv eksempler på, hvordan mennesker har brugt naturen til at udvikle teknologier, f.eks. flyvemaskiner, der er udviklet med inspiration fra fugle. 

2

Eleverne går på opdagelse i naturen – udendørs eller ved at bruge billeder og videoer af naturen (fx dyreliv, planter, landskaber). De observerer, hvordan organismer og systemer fungerer. De kigger efter strukturer, processer, former eller funktioner, som kan inspirere dem. 

3

Eleverne noterer de elementer, de får øje på, og reflekterer over, hvordan naturen løser forskellige udfordringer. Hvad kan være relevant og inspirere til at løse det problem, som eleverne arbejder med?

4

Eleverne kigger på deres observationer og forholder sig til, hvordan det kan inspirere dem: 

  • Hvad kan I bruge som inspiration fra den måde naturen har indrettet sig på? 
  • Hvordan kan I efterligne eller integrere inspirationen fra naturen i jeres løsning?

 

Didaktiske fif:

  • Start evt. med at introducere flere forskellige eksempler på biomik, så eleverne får en bedre forståelse af, hvordan naturen kan inspirere.
  • Hvis muligt, så tag eleverne ud i naturen for at give dem en førstehåndsoplevelse af at observere naturen. Hvis det ikke er muligt, kan virtuelle ture eller billeder og videoer bruges. Brug evt. metoden Fotosafari.  
  • Opfordr eleverne til at være kreative i deres observationer og ikke kun fokusere på de mest oplagte løsninger, men også zoome ind på små detaljer, der måske kan inspirere til nye løsninger.
  • Eleverne kan evt. anvende metoderne Skitsering Prototyping og Modeltegning til at visualisere, hvordan naturen har inspireret dem til deres løsning.
  • Brug evt. forskellige brainstorming metoder til at støtte eleverne i at få idéer ud fra de observationer, de har gjort.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Hvad kan vi lære af fuglene?
Tags: Observere, idéudvikle
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Evt billeder/videoer af naturen
  • Skitsepapir 
  • Skriveredskaber
  • Evt. computer/tablet