METODE

Monopolet

Eleverne forholder sig til, diskuterer og giver deres bud på svar til dilemmafyldte spørgsmål inspireret af radioprogrammet Sara og Monopolet (DR).

Metoden træner eleverne i at forholde sig, lytte og argumentere for at nå frem til mulige svar på dilemmaer og komplekse situationer.

1

Forklar eleverne formålet og formatet, herunder at de vil forholde sig til, diskutere og give deres personlige svar på de dilemmaer, de får præsenteret. 

2

Udlevér de dilemmafyldte spørgsmål, som eleverne vil forholde sig til. Et sæt af spørgsmål til hver gruppe. 

3

En af gruppens medlemmer trækker et spørgsmål og læser det op for de andre i gruppen. 

4

Grupperne diskuterer dilemmaet, og eleverne deler deres synspunkter med hinanden. De lytter til hinandens argumenter og forsøger at finde frem til en fælles løsning eller anbefaling. Eleverne kan byde ind flere gange, hvis de bliver inspireret af, hvad de andre siger. 

5

Når gruppen har drøftet dilemmaet grundigt eller tiden er gået, skriver de deres fælles beslutning og begrundelse ned – eller optager den som lydfil. 

6

Eleven til højre for den elev, der trak det første spørgsmål, trækker et nyt dilemmafyldt spørgsmål og læser det højt for de andre. Gruppen gentager processen fra 4.

7

Grupperne fortsætter til de har forholdt sig til alle dilemmaer eller til tiden er gået.

Didaktiske fif:

  • Lav evt. en indledende øvelse, hvor eleverne selv formulerer dilemmaer. Det kan give ejerskab og gøre øvelsen mere relevant for dem, hvis de skal svare på de dilemmaer, de selv har formuleret.
  • Indfør evt. roller i grupperne, fx “monopolvært/ordstyrer”, “advokat for modsatte synspunkt” og “referent”. Det kan understøtte, at alle deltagere bidrager.
  • Anvend evt. metoden Talking stick til at indføre en regel om, at kun den elev, der holder kortet i hånden, må sige noget. Det understøtter, at eleverne ikke afbryder eller taler i munden på hinanden. 
  • Anvend evt. metoden Ordet rundt til at understøtte, at alle i gruppen får taletid. 
  • Grupperne kan evt. som afslutning præsentere deres konklusioner mundtligt for resten af klassen. En gruppe per dilemma med mulighed for, at de andre supplerer og byder ind med andre perspektiver. 
  • Identificér evt. hvad der har været sværest at enes om, eller hvilke argumenter der var særligt overbevisende.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Feriemonopolet.
Tags: Argumentere, forholde sig
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Dilemmaer formuleret som spørgsmål (inspirationskort)
  • Skriveredskaber 
  • Evt. digitalt optageprogram
  • Evt timeglas eller timer