METODE

Sandt eller falsk

Eleverne gætter på, om en række påstande er sande eller falske, og de begrunder deres svar.

Metoden aktiverer elevernes forforståelser og træner dem i at forholde sig både opmærksomt og kritisk til, hvad de præsenteres for.

 

Før
Vælg eller lad eleverne vælge et tema, hvortil der produceres en række påstande, der enten er sande eller falske.

1

Eleverne forholder sig til påstandene en ad gangen.

2

De tager individuelt, med deres makker eller i deres gruppe stilling til, om de mener, at påstanden er sand eller falsk. 

3

Eleverne begrunder deres svar ved at forklare, hvorfor de mener, at påstanden er sand eller falsk.

4

Afslør, om påstanden er sand eller falsk, og forklar hvorfor. 

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan med fordel svare individuelt (fx ved at notere deres svar), inden de deler deres svar med gruppen/klassen. Det understøtter, at alle elever forholder sig til påstanden. 
  • Eleverne kan gruppevis selv producere påstande, som de læser op for hinanden eller på anden vis deler med de andre elever. 
  • Arbejder eleverne i makkerpar eller i grupper, kan påstandene skrives på kort, hvor svaret og en kort uddybning eller begrundelse noteres på bagsiden. Eleverne kan således trække kortene og fortsætte i deres eget tempo.
Tags: Tage stilling, svare, gætte
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Påstande