METODE

Prioriteret afstemning

Eleverne prioriterer idéer, forslag eller løsninger efter præferencer, og den idé med den højeste samlede placering bliver valgt.

Metoden sikrer, at valget afspejler elevernes samlede præferencer og giver mulighed for en mere nuanceret prioritering.

1

Præsentér de idéer, forslag eller løsninger, som eleverne skal vurdere. Sørg for, at alle forslag er klart beskrevet og forstået af eleverne.

2

Eleverne prioriterer idéerne, forslagene eller løsningerne fra deres første til sidste prioritet (1., 2., 3., osv.).

3

Saml elevernes stemmer og beregn en samlet score for hver idé: Tildel point efter rangering (fx 1 point for førstepladsen, 2 for andenpladsen osv.). Den idé med den laveste samlede score (højeste gennemsnitlige placering) bliver valgt.

4

Gennemgå resultatet og afslør den valgte idé.

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan evt. forklare deres prioriteringer for at styrke deres refleksion. 
  • Hvis der er flere idéer, forslag eller løsninger med samme score, kan eleverne stemme mellem dem, der står lige.
  • Tal evt. med eleverne, hvorfor den valgte idé, forslag eller løsning opnåede størst opbakning.
  • Digitale værktøjer som Excel eller Google Forms kan forenkle processen med at samle og beregne resultatet.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Repair Café – vi giver ting nyt liv! 
Tags: Prioritere, stemme, vælge
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Gruppe
  • Klasse

VÆRKTØJER:

  • Afstemningsark
  • Evt. digitale værktøjer