AKTIVITET

Hvilke tekstiler kender vi?

Eleverne fremkalder deres forhåndsviden om tekstiler. De undersøger og tilføjer ny viden, og de deler deres viden med resten af klassen.

Intentionen er, at eleverne får en bevidsthed om tekstilers forskellige egenskaber.

1

Med metoden Silent brainstorm noterer eleverne i stilhed, så mange tekstiltyper de kender på post-its. Fx. uld, viskose, polyester, silke, hør.

2

Klassen gætter, hvilke kategorier de enkelt tekstiltyper hører til med metoden Kategoriudvikling:

  • Naturlige fibre
  • Syntetiske fibre
3

Med metoden Vidensvæg hænger eleverne tekstiltyperne inddelt i de to kategorier op på en væg i klassen. 

4

Eleverne læser teksten Udforsk dit tøjs fibre med det formål at krydstjekke, om deres forhåndsviden og gæt om tekstiltyper er rigtig. Klassen ændrer i fællesskab på vidensvæggen, så den stemmer overens med den nye viden.

Didaktiske fif:

  • Vidensvæggen kan også laves som en digital væg i Padlet på Skoletube.
  • Udvid evt. aktiviteten med metoden Værdilinje, hvor eleverne placerer de enkelte tekstiltyper i forhold til, hvor naturlige/unaturlige de er.
  • Anvend evt. aktiviteten Kend dit vaskemærke i forlængelse med denne, og lær eleverne, hvor de kan finde informationer om tøjets fibre.
Tags: Tøjproduktion, tekstiler, bæredygtighed
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 20-30 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

METODER:

RESSOURCER: