AKTIVITET

Kunsten at vaske tøj

Eleverne sorterer vasketøj, udvælger vaskemidler og doseringsforhold, og overvejer, hvornår på dagen, det er billigst at vaske.

Intentionen er, at eleverne får praksiserfaringer med klimavenlig tøjvask.

1

Opdel klassen i grupper og udstyr hver gruppe med en stor bunke tøj.

2

Grupperne undersøger, hvor beskidt tøjet er, og de kigger på tøjets vaskemærker. Med metoden Kategorisering sorterer tøjet i forskellige vaskebunker under hensyntagen til:

  • Tøjets tilstand (Lidt beskidt / meget beskidt)
  • Farve (lyst, kulørt, mørkt/sort)
  • Temperaturanvisning (15-20 grader, 30-40 grader, 60 grader, 90 grader)
  • Tekstiltyper (bomuld, syntetisk, uld, denim etc.)
3

Vis forskellige typer vaskemidler, og forklar eleverne, at den rette dosering afhænger af vandets hårdhedsgrad (vandets indhold af kalk og magnesium), mængden af tøj, og hvor beskidt tøjet er. 

4

Grupperne vælger det rette vaskemiddel samt doseringsforhold til hver vasketøjsbunke. De kan tjekke vandets hårdhed i netop deres by på kortet Drikkevandets hårdhedskort.

5

Grupperne læser webartiklen Hvilket tidspunkt bør jeg vaske tøj? for at undersøge, hvornår på ugen og hvilket tidspunkt på dagen, det er billigst at vaske tøjet. Bed eleverne komme med bud på, hvorfor de tror prisen ændrer sig.

6

Tal med klassen om alternativer til vask: 

  • Hvad kan I gøre for at reducere vaskemængden?
  • Hvilke alternativer er der til vask, når tøjet ikke er særligt beskidt?
    (luftning, pletvask)
  • Hvilke typer tekstiler kan man nøjes med at lufte?
  • Hvilke tøjdele kan vaske sjældnere, og hvilke bør vaskes hyppigere? 
  • Hvor meget slider det at vaske og tørretumble tøj?

 

7

Gå i skolekøkkenet eller hvor der er en vaskemaskine på skolen og vis, hvordan man sætter en over med en af de sorterede tøjbunker.

  • Vaskemaskinens kapacitet (4-12 kg)
  • Valg af program med  klimamæssige indstillinger som f.eks. eco, reduktion af vand, temperaturindstillinger, etc. 
  • Vaskemiddeldosering
  • Centrifugering
  • Tørring

Didaktiske fif:

  • Det kan være en god idé, at eleverne arbejder med aktiviteten Kend dit vaskemærke inden.
  • Hvis der ikke er en vaskemaskine på skolen, så vis i stedet et billede af en vaskemaskine med forskellige indstillingsmuligheder.
  • Giv evt. eleverne en hjemmeopgave, hvor de skal vaske deres eget tøj så klimavenligt som muligt og dokumentere processen med billeder.
  • En ekstra praktisk øvelse kan være at lade eleverne eksperimentere med alternative måder at gøre mindre beskidt tøj rent igen ved luftning eller rensning af pletter uden at vaske. Fx ved at fjerne forskellige typer pletter med forskellige midler, og prøve forskellige tørringsmetoder.
Tags: Tøjforbrug, energiforbrug, vandforbrug
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 60-90 min.

FAG:

  • Biologi
  • Fysik/kemi
  • Geografi

VÆRKTØJER:

  • 4 store tøjbunker – fra skolens udklædnings- eller glemmekasse eller elevernes eget
  • Forskellige vaskemidler (til hvidt, kulørt, sort/mørkt, finvask/uld)

METODER:

RESSOURCER: