Eleverne sorterer vasketøj, udvælger vaskemidler og doseringsforhold, og overvejer, hvornår på dagen, det er billigst at vaske.
Intentionen er, at eleverne får praksiserfaringer med klimavenlig tøjvask.
Opdel klassen i grupper og udstyr hver gruppe med en stor bunke tøj.
Grupperne undersøger, hvor beskidt tøjet er, og de kigger på tøjets vaskemærker. Med metoden Kategorisering sorterer tøjet i forskellige vaskebunker under hensyntagen til:
Vis forskellige typer vaskemidler, og forklar eleverne, at den rette dosering afhænger af vandets hårdhedsgrad (vandets indhold af kalk og magnesium), mængden af tøj, og hvor beskidt tøjet er.
Grupperne vælger det rette vaskemiddel samt doseringsforhold til hver vasketøjsbunke. De kan tjekke vandets hårdhed i netop deres by på kortet Drikkevandets hårdhedskort.
Grupperne læser webartiklen Hvilket tidspunkt bør jeg vaske tøj? for at undersøge, hvornår på ugen og hvilket tidspunkt på dagen, det er billigst at vaske tøjet. Bed eleverne komme med bud på, hvorfor de tror prisen ændrer sig.
Tal med klassen om alternativer til vask:
Gå i skolekøkkenet eller hvor der er en vaskemaskine på skolen og vis, hvordan man sætter en over med en af de sorterede tøjbunker.