METODE

Et nyt perspektiv

Eleverne indfanger nye perspektiver på et objekt, et fænomen eller en situation.

Metoden træner elevernes evne til bevidst at lede efter det overraskende og uopdagede.

 

1

Eleverne identificerer et objekt, et fænomen eller en situation, som de vil finde nye perspektiver på. 

2

De skaffer sig adgang til objektet, fænomenet eller opsøger situationen. Hvis ikke det er muligt, finder de nogle billeder eller videoer, de rkan bruges i stedet.

3

Eleverne leder efter noget overraskende og noget, som de ikke før har bemærket. De bruger alle deres sanser: Se, lytte, lugte, mærke, smage.

4

Eleverne tager billeder af det nyopdagede, og beskriver den særlige lugt, følelse, smag, lyd eller detalje. Det kan være en vinkel, de aldrig før har set det fra, eller nogle detaljer, de ikke før har bemærket. 

5

Eleverne samler deres billeder og beskrivelser i et slideshow, eller de kan lave en fotocollage på en digital væg på fx Padlet fra Skoletube.

Didaktiske fif:

  • Bed eleverne om at gå systematisk til værks ved at observere fra alle mulige og umulige vinkler, og ved at gennemgå alle detaljer, en ad gangen.
  • Metoden anvendes i aktiviteten På fotojagt efter tøj.
Tags: Observere, beskrive
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Papir
  • Skriveredskaber 
  • Kamera (evt. smartphone)
  • Computer eller tablet