METODE

Brainstorm

Eleverne kommer i fællesskab på så mange idéer som muligt.

Metoden er god til at skabe et kreativt rum for eleverne uden vurdering og til at fremme fællesskabet i en gruppe, da alle får mulighed for at bidrage.

1

Introducér brainstorming metoden og formålet: At generere så mange idéer som muligt uden at vurdere dem. Gennemgå reglerne:

    1. Alle idéer er velkomne, også dem, der virker skøre og urealistiske
    2. Ingen idéer må kritiseres eller vurderes under brainstormingen
    3. Byg gerne videre på andres idéer for at skabe flere muligheder
2

Præsentér eller bed eleverne vælge den udfordring eller det spørgsmål, som de vil få idéer til.

3

Sæt en tidsgrænse (fx 5-10 minutter) og/eller fortæl, at eleverne minimum skal finde på et bestemt antal idéer (fx 20 idéer). Det korte tidsinterval og de mange idéer hjælper eleverne med at holde energien høj, og at idéerne flyder mere frit.

4

Udlever et A3-papir eller en flipover til hvert makkerpar/gruppe samt post-its og skriveredskaber. Eleverne skriver spørgsmålet eller udfordringen på deres papir/flip-over. 

5

Eleverne brainstormer i fællesskab. På skift siger de en idé højt og skriver idéen ned på en post-it (en idé pr. post-it) og placerer den på A3-papiret/flip-overen.

6

Fortsæt til tiden er gået, eller til eleverne har fundet et bestemt antal idéer.  

Didaktiske fif:

  • Eleverne kan evt. stå op omkring et bord eller ved en tavle for at få aktiveret kroppen i processen.
  • Bed evt. eleverne om at sige “God idé!” hver gang en af deres kammerater kommer med en idé og “Ja, og…” for at hjælpe dem med.
  • Hvis eleverne har svært ved at give plads til hinandens idéer, kan metoden Ordet rundt evt. bruges til at give eleverne taletid en af gangen.  
  • Eleverne kan også skrive deres idéer direkte på A3-papiret eller flip-overen (eller en tavle), men post-its muliggør, at de efterfølgende nemmere kan sortere, kategorisere og prioritere dem.
  • Eleverne kan efterfølgende gennemgå alle deres idéer og sortere dem med metoden Ligheder og forskelle og inddele dem i kategorier med metoden Kategoriudvikling.
  • Kombinér evt. med variationerne Silent brainstorm, Omvendt brainstorm, Rolle-brainstorm og Visuel brainstorm.
Tags: Finde på
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Post-its
  • A3-papir eller flip-over
  • Skriveredskaber