AKTIVITET

Den kritiske tøjforbruger

Eleverne vælger en tøjvirksomhed. De undersøger deres påstande om bæredygtighed mhp at spotte eventuel greenwashing.

Intentionen er, at eleverne træner deres kritiske sans som tøjforbrugere, så de kan træffe gode valg til fordel for klimaet.

1

I makkerpar vælger eleverne en tøjvirksomhed, som de vil undersøge for, om den er bæredygtig. Eleverne kan vælge, hvilken tøjvirksomhed, de vil arbejde med ud fra inspirationskortene Tøjvirksomheder med bæredygtighedsprofil. Men de kan også vælge en virksomhed, som de mistænker for ikke at være bæredygtig.

2

Udlevér inspirationskortene Guide til at spotte greenwashing i tøjindustrien og gennemgå den med klassen. Eksemplificér evt. med websitet H&M – om bæredygtighed

3

Tjek med metoden Taleknuden, om klassen har forstået, hvordan de på tøjvirksomhedens website undersøger dens bæredygtighedsprofil. Den, der har knuden, forklarer, hvad man kan kigge efter på websitet for at spotte, om en virksomhed er bæredygtig eller ej. Fortsæt så længe det giver mening.

4

Makkerparrene undersøger, om og i givet fald hvordan deres valgte tøjvirksomhed opfører sig bæredygtigt. De anvender inspirationskortene Guide til at spotte greenwashing i tøjindustrien.

5

Makkerparrene mødes to og to for at formidle deres fund med metoden 3-punkts præsentation, hvor de præsenterer:

  • Det mest overraskende
  • Det mærkeligste 
  • Det mest spændende 

Didaktiske fif:

  • I stedet for at eleverne gennemgår hele guiden til at spotte greenwashing, så kan de vælge 2-3 kort, som de vil fordybe sig i,  eller klassen inddeles i 8 grupper, der tager hvert deres kort.
  • Anvend evt. metoden Makker-match til at danne tilfældige makkerpar.
  • Ofte kan en autentisk formidlingssituation skabe motivation hos eleverne. Overvej derfor, om klassen skal udarbejde en folder, plakat, video eller andet, hvor de samler klassens fund. Hæng det op på skolebiblioteket, send det hjem til forældre via Aula, eller lav en happening i den lokale tøjbutik.
  • Hvis ikke I har et reb, så lav en anden tilfældig udvælgelse af eleverne, fx ved at plotte elevernes navne i “lykkehjulet” på Wheelofnames.com.  

 

Tags: Tøjforbrug, greenwashing
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 60-90 min.

FAG:

  • Dansk

VÆRKTØJER:

  • Reb der er bundet sammen

METODER:

RESSOURCER: