Eleverne vælger en tøjvirksomhed. De undersøger deres påstande om bæredygtighed mhp at spotte eventuel greenwashing.
Intentionen er, at eleverne træner deres kritiske sans som tøjforbrugere, så de kan træffe gode valg til fordel for klimaet.
I makkerpar vælger eleverne en tøjvirksomhed, som de vil undersøge for, om den er bæredygtig. Eleverne kan vælge, hvilken tøjvirksomhed, de vil arbejde med ud fra inspirationskortene Tøjvirksomheder med bæredygtighedsprofil. Men de kan også vælge en virksomhed, som de mistænker for ikke at være bæredygtig.
Udlevér inspirationskortene Guide til at spotte greenwashing i tøjindustrien og gennemgå den med klassen. Eksemplificér evt. med websitet H&M – om bæredygtighed
Tjek med metoden Taleknuden, om klassen har forstået, hvordan de på tøjvirksomhedens website undersøger dens bæredygtighedsprofil. Den, der har knuden, forklarer, hvad man kan kigge efter på websitet for at spotte, om en virksomhed er bæredygtig eller ej. Fortsæt så længe det giver mening.
Makkerparrene undersøger, om og i givet fald hvordan deres valgte tøjvirksomhed opfører sig bæredygtigt. De anvender inspirationskortene Guide til at spotte greenwashing i tøjindustrien.
Makkerparrene mødes to og to for at formidle deres fund med metoden 3-punkts præsentation, hvor de præsenterer: