METODE

Solo – tænk – skriv

Eleverne forholder sig selvstændigt til en udfordring stillet af læreren.

Metoden giver hver elev en mulighed for at kortlægge egne tanker, viden og perspektiver på en given udfordring, inden eleven bliver påvirket af andres tanker.

1

Eleverne får udleveret en udfordring, som de individuelt forholder sig til ved at skrive deres tanker, viden og perspektiver ned.  

2

Eleverne skriver i den afsatte tid. Gør det klart, at der skal være helt stille, imens de skriver. 

Didaktiske fif:

  • Vælg et emne, som de fleste elever har forudsætninger for at kunne skrive noget om. 
  • Gør eleverne opmærksomme på, at det er lige meget om det, de skriver, er pænt, eller stavet rigtigt. 
  • Fortæl eleverne, at det er dét, de tænker lige nu og her, og at det er ok, hvis de om lidt tænker, mener eller synes noget andet.
  • Bed eleverne signalere, når de er færdige med deres skriveproces ved fx at kigge op eller lukke computerskærmen ned. 
  • Metoden anvendes i aktiviteten Hvorfor skiller vi os af med tøjet?
Tags: Skrive, tænke
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel

VÆRKTØJER:

  • Papir 
  • Skriveredskaber eller computer