METODE

Lyt – tegn – skriv

Eleverne bearbejder et fagligt indhold, som de præsenteres for, ved at tegne, forklare og opsummere det vigtigste.

Metoden understøtter, at eleverne bearbejder fagligt stof kognitivt, og at de omsætter den tilegnede viden i forskellige modaliteter.

1

Formidl et fagligt indhold, mens eleverne lytter. 

2

Stop formidlingen efter en passende mængde af fagligt indhold. Bed eleverne om at tegne det vigtigste af det, de har hørt. Eleverne forklarer deres tegning til en makker.

3

Bed eleverne om at skrive en opsummering af det vigtigste indhold.

4

Fortsæt med formidlingen, og gentag fra trin 2.

Didaktiske fif:

  • Modellér et eksempel, hvor du tænker højt og viser, hvordan du ville tegne det faglige indhold. 
  • Understreg, at det ikke handler om at “tegne flot”, men at omsætte det, de hører, til en tegning.
  • Metoden kan også bruges ved afspilning af film eller lydfiler med fagligt indhold. Her kan filmen/lydfilen stoppes undervejs, hvorefter eleverne tegner det væsentligste indhold.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Hvordan stopper vi overforbruget af tøj?
Tags: Lytte, tegne, forklare, opsummere
Inspireret af Cooperative Learning v/ Spencer Kagan.
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Individuel
  • Makkerpar
  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Skrive-/tegneredskaber