METODE

Fang en makker

Eleverne deler idéer, tanker og/eller viden med en makker.

Metoden egner sig til at lave en hurtig udveksling mellem eleverne samtidig med, at de bevæger sig.

1

Bed eleverne om at rejse sig og række en arm i vejret, så de viser, at de er klar til at møde en makker.

2

Når alle har fundet en makker, stilles et spørgsmål eller en udfordring, som eleverne forholder sig til. Giv tænketid.

3

Eleverne deler deres idéer, tanker og/eller viden med hinanden.

4

Eleverne tager afsked med hinanden. De vender tilbage til deres plads eller finder en ny makker. De svarer på det samme spørgsmål eller får et nyt.

Didaktiske fif:

  • Gå rundt blandt eleverne, når de udveksler, og kommentér, saml op og/eller byg videre på det, eleverne siger.
  • Vær opmærksom på, om der er elever, der bliver “undgået”, når der skal fanges en makker. Lav indsatser, der øger gruppens vilje til at mødes med alle på kryds og tværs. Fx Lav mange korte processer, så eleverne når at møde mange. Fang en, som man ikke har talt med længe.
  • Metoden anvendes bl.a. i aktiviteten Mit tøj og affaldshierarkiet.
Tags: Svare, dele
Inspireret af Cooperative Learning v/ Spencer Kagan.
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar

VÆRKTØJER:

-