METODE

Duetlæsning

Eleverne læser en tekst højt for hinanden i deres eget tempo og fordyber sig i teksten.

Metoden giver mulighed for, at mange elever læser på samme tid, og at de får hjælp fra deres makker.

1

Eleverne inddeles i makkerpar, og de får at vide, hvem der er A og B. 

2

Eleverne får udleveret en tekst, og det markeres/forklares, hvad henholdsvis A og B skal læse.

3

Eleverne skiftes til at læse, forklare, lytte til teksten er læst, eller til tiden er gået.

Didaktiske fif:

  • Markér i teksten, hvornår der skal skiftes mellem makker A og B. 
  • Overvej hvad de elever, der bliver hurtigt færdige, skal gøre, imens de venter på de sidste. 
  • Overvej hvordan elever med læsevanskeligheder kan understøttes. Må de fx anvende et oplæsningsværktøj, eller skal makkerparret læse i kor? 
  • Differentiér evt. metoden ved at give den, der lytter en rolle. Fx skrive stikord, opsummere, forklare svære begreber eller tilsvarende.
  • Metoden kan også anvendes i grupper på 3 eller flere. 
  • Metoden anvendes i aktiviteten Når genbrugstøj bliver et problem.
Tags: Læse, forklare, lytte
Inspireret af Cooperative Learning v/ Spencer Kagan.
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Makkerpar

VÆRKTØJER:

-