AKTIVITET

Tekstiljagt

Eleverne kortlægger, hvilke tekstiler de kender, og de undersøger, hvilke typer tekstiller deres tøj er lavet af.

Intentionen er, at eleverne får kendskab til tekstiltyper og vaskemærkets informationer.

1

I firemandsgrupper laver eleverne en liste over alle de typer tekstiler, de kender. Med metoden Ordet rundt – én skriver skiftes eleverne til at have ordet, og en udvalgt elev skriver listen med.

2

Lav en stor tøjbunke på gulvet midt i klassen. Tag et stykke tøj op, og vis eleverne, hvor tøjets vaskemærke sidder. Forklar, hvordan man aflæser procentfordelingen af, hvilke typer tekstiler tøjet består af.  Fx 95% polyester, 5 % elastane.

3

I makkerpar undersøger eleverne vaskemærkerne for at tilføje endnu flere typer tekstiler på deres liste.

4

Saml op på hovedpointer: Hvilke tekstiler kendte de, og hvilke er nye? Tjek inspirationskortene Tekstiltyper og se, om klassen har fået alle typer med. Hvis ikke, tilføjes de listen.

Didaktiske fif:

  • Tag en stor bunke tøj med fra skolens glemmekasse, eller bed eleverne om som hjemmeopgave at tage 1-2 stykker tøj med i skole.
  • Aktiviteten Kend dit vaskemærke kan anvendes før Tekstiljagt.
Tags: Tøjproduktion, Tekstiltyper, Vaskemærker, bæredygtighed
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion
TEMA:
Tøj
TID: 20-30 min.

FAG:

  • Fysik/kemi

VÆRKTØJER:

Tøj – fra skolens glemmekasse eller elevernes eget

METODER:

RESSOURCER: