METODE

Team-rokade

Eleverne arbejder med en række opgaver, hvor de løbende deler deres svar eller perspektiver på tværs.

Metoden egner sig til at skabe dynamik, bevægelse og aktiv deltagelse fra mange elever, når de diskutere og deler opgaverne på tværs af teams.

1

Give eleverne numre fra 1-4 i deres teams.

2

Giv eleverne en udfordring, som de skal løse eller diskutere.

3

Udvælg én elev fra hvert team, der rokerer til et andet team(fx. med uret).

4

Bed eleven, der rokerer, om at dele hvad hans team har talt om, og lad dem diskutere, sammenligne…

5

Giv en ny opgave og fortsæt fra trin 3, men lad elev nr. 2 være den, der rokere. Eleven rokerer to team(evt. med uret), så teamene bliver blandet.

Didaktiske fif:

  • Giv teamene numre, så de elever, der rokerer, ved hvor de skal gå hen.
  • Giv den elev, der rokerer, et konkret materiale til at tage med for at støtte med at huske pointerne fra deres oprindelige team.
  • Brug metoden til at danne tilfældige team, når dette giver mening.
Tags: Sammenhold, regler
Du skal være logget ind for at bruge denne funktion

ORGANISERING:

  • Gruppe

VÆRKTØJER:

  • Limpistol
  • A4 papir
  • Fotoudstyr